Vanliga frågor

Filtrera genom att fylla i en sökterm ovan.

Kom igång

Hur exporterar jag jaktområden till GPX-filer?
Hur importerar jag jaktområden från GPX-filer?
Hur installerar jag appen?
Hur registrerar jag en ny enhet i appen?
Vad behöver jag tänka på om jag byter telefon?

Alla inställningar, teams, jaktmarker och meddelanden sparas på ditt konto och kommer att finnas med när du loggar in på din nya telefon. Kartrutor som laddats ner automatiskt, eller cachats manuellt, sparas dock på din telefon vilket kan göra att kartan kan kännas långsammare i början. Du kan enkelt ladda ner kartrutorna på nytt manuellt så fort du införskaffat en ny telefon.

Vilka systemkrav har appen?

Som alla appar behöver även Lafayette GPS-appen uppdateras för att inkludera nya funktioner och säkerhetsförbättringar. För aktuella systemkrav se information på Apple Appstore och Google Play.

Kontohantering

Hur raderar jag mitt konto?

När du är inloggad i appen väljer du "Redigera profil" och sedan klickar du på "Radera konto".

Alla personuppgifter som används av appen kommer att ta bort.

Remove account, step 1 Remove account, step 2 Remove account, step 3

Integritetspolicy

Denna integritetspolicy avser appen Lafayette GPS, marknadsförd av Lafayette AB och utvecklad av Followit AB

Din integritet är viktig för oss och vi samlar endast in information som är nödvändig för att våra tjänster ska fungera och bidra till att göra din jakt säkrare. Vi delar heller inte dina uppgifter med tredje part utan ditt samtycke. Nedan kan du läsa om vilken typ av uppgifter vi samlar in och varför.

När du registrerar dig får du ange ditt namn och e-postadress. Dessa uppgifter använder vi för kunna identifiera dig som användare. E-postadressen används för att logga in i appen och för oss att kunna skicka viktig information om ditt abonnemang till dig och hålla dig informerad om nyheter från oss. Ditt telefonnummer kan du registrera för att dina jaktkamrater ska kunna kontakta dig under jakten. Att ange sitt telefonnummer är valfritt.

Under aktiv jakt samlar vi in information om din geografiska position, både när du använder appen och när den är inaktiv i bakgrunden. Denna information används för att visa din position för dina jaktkamrater under aktiv jakt. Detta är för att bidra till att göra jakten säkrare både för dig och dina jaktkamrater. Platsåtkomst i bakgrunden är frivilligt och kan stängas av utan att det påverkar andra funktioner i appen. Din position är bara synlig för andra under jakten och sparas inte efter avslutad jakt.

Appen kan även använda din kamera för att skanna QR-koder när du lägger till GPS-spårsändare. Du kan även ladda upp en bild att använda som avatar i appen. Att använda kamera och bilder från telefonen är valfritt och påverkar inte andra funktioner i appen.

Utöver detta samlar appen in information om IP-adress, cookies, enhetsnamn, operativsystem. Denna information är inte valfri och krävs för att appen ska kunna fungera.

Du kan när som helst själv ta bort ditt konto från appen vilket du gör i menyn "Redigera profil".

Denna integritetspolicy kan komma att uppdateras. Alla ändringar meddelas via e-post, meddelande i appen eller via vår hemsida.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss via e-post: support@followit.se

Vad är skillnaden mellan Pro och Basic-abonnemang?

Pro är vår premium-tjänst där du får tillgång till alla funktioner i appen och allt kartmaterial inklusive Ortofoto, Fastighetskartan och Exklusiv Hybrid. Du behöver även ett Pro-abonnemang för att hantera GPS-enheter.

Med ett Basic-abonnemang kan gå med i team, se vänner och enheter som tillhör vänner och teammedlemmar. Kartmaterialet är dock begränsat till Terrängkartan. Du kan heller inte hantera GPS-enheter med ett Basic-abonnemang.

Felsökning

Jag kan inte logga in i appen, vad kan det bero på?

Möjliga anledningar till att du inte du inte kan logga in i appen kan vara att:

  • Du har en gammal version av appen. Kontrollera i App Store eller Google Play att du använder senaste versionen.
  • Telefonen har dålig mobiltäckning. Kontrollera att du kommer åt internet från mobilen. Är du ansluten till WiFi, kontrollera så att WiFi-nätverket fungerar. Du kan även prova att stänga av WiFi.
  • Abonnemanget för ditt konto har gått ut. Logga in på abonnemangssidan för att kontrollera status på dina abonnemang.
Varför ser jag inga positioner från GPS-enheten i appen?

Möjliga anledningar till att du inte får några positioner från enheten kan vara att:

  • Batteriet i enheten är slut och behöver laddas.
  • Enheten har ingen GPS eller mobiltäckning. Ett tips är att starta enheten på ett ställe med bra GPS- och mobiltäckning innan du släpper hunden.
  • Telematikabonnemanget för enheten har gått ut. Logga in på abonnemangssidan för att kontrollera status på dina abonnemang.
Varför ser jag inte en delad enhet på kartan?

Om ägaren till enheten aktiverar "Privat läge" under enhetsinställningar syns den bara för ägaren (och personer med administratörskod). Den kommer således att vara dold för andra medlemmar i samma team eller personer som har enheten delav via en visningskod.

Varför ser jag inte min egen position i appen?

Möjliga anledningar till att du inte ser din egen position kan vara:

  • Du har inte godkänt platsåtkomst för appen. Kontrollera rättigheter för appen Lafayette GPS under inställningar i din telefon.
  • Du har "Visa egen position" inaktiverat i snabbmenyn i appen.

Övrigt

Hur lång tid tar det att ladda batteriet?

Om GPSen är helt urladdad tar det ca 4 timmar att ladda batteriet fullt. Vi rekommenderar dock att ladda enheten efter varje jaktdag.

Hur påverkar appen batteritiden på min telefon?

Appen använder platstjänster i din telefon för att visa din plats för andra teammedlemmar, även när appen inte är aktiv. Detta får till följd att batteriet kan laddas ur snabbare än vanligt. För att spara batteri kan du stänga av funktionen "Visa egen position" som du hittar i snabbmenyn .

Vad indikerar lysdioderna på GPS-enheten?
  • Blinkande grön LED: Kommunikation med GPS-satelliter.
  • Blinkande blå LED: Kommunikation med mobilnätet.
  • Gul LED, dubbel puls: Låg batterinivå.
  • Gul LED, trippelpuls: Enhetsfel, behov av service.
  • Fast röd LED: Laddning pågår.
  • Fast grön LED: Batteriet är fulladdat.
Vad kostar det att ringa till GPS-enheten?

Appen använder ett nordiskt SIM med ett danskt telefonnummer för att roama mellan alla tillgänliga operatörer för bästa möjliga täckning. Därför kostar samtalet normal taxa till Danmark. Kontrollera med din operatör vilken aktuell taxa som gäller.

Vad påverkar batteriförbrukningen på GPS-enheten?

Det som påverkar batteriet mest på din GPS är uppdateringsintervallet. Vid 3 sekundersintervall inom ett bra täckningsområde räcker batteriet ca 24 timmar. Vid 1 minutsintervall inom ett bra täckningsområde räcker batteriet ca 3 dygn. Har du väldigt dålig täckning rekommenderas att köra ett långsammare intervall, detta kommer spara batteri och ge dig en jämnare positionering.

Har du andra frågor som du inte hittar svar på här? Kontakta vår support på support@followit.se

This website uses cookies. By using this website you consent to our use of these cookies.